تاریخچه کسب و کار اینترنتی کوتاه اما پر فراز و نشیب است. اولین کسب و کارهای اینترنتی تقریبا در سال ۱۹۹۵ شکل گرفتند. در آن زمان با توجه به شور و شوقی که در میان مردم و سرمایهگذاران وجود داشت این بحث بسیار رونق پیدا کرد و سرمایههای کلانی نیز برای آن خرج شد. شرکتهایی که در آن سالها روی این حوزه فعالیت میکردند به شرکتهای دات کام معروف بودند. اما این شور و شوق فراوان دوام زیادی نداشت و در سال ۲۰۰۰ شرکتهای دات کام با کاهش سهام باور نکردنی رو به رو شدند و این سقوط ارزش به حدی بود که عدهای گمان میکردند که دیگر هرگز این شرکتها ایجاد نخواهند شد و صنعت دات کام برای همیشه از یاد خواهد رفت. در این دوره شک و تردید عجیبی سراسر بازارها را فرا گرفته بود. کسب و کارها اتکای خود را به فناوری کاهش دادند و بیشتر به سمت تجارت گرایش پیدا کردند. کسب و کارهای اینترنتیای که قبلا فعال بوند نیز از خردهفروشی به سمت ارائه خدماتی همچون خدمات مالی و مسافرتی حرکت کردند. این شرایط ادامه یافت تا آنکه در سال ۲۰۰۷ با معرفی گوشی تلفن همراه هوشمند iPhone تحولی در صنعت فناوری اطلاعات رخ داد. بله پس از یک دوره رکود در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، این بازار در سال ۲۰۱۰ دوباره رونق و در سال ۲۰۱۱ سرمایهگذاری چشمگیری( حدود ۷ میلیارد دلار) روی آن انجام گرفت. هر چند تنها ۱۰ درصد از شرکتهایی که در سال ۱۹۹۵ در این حوزه شکل گرفتهبوند در سال ۲۰۱۲ نیز فعال بودند اما به حر حال صنعت دات کام بار دیگر روی خوشی به خود دید. در دوره سوم از تاریخ پر فراز و نشیب کسب و کارهای اینترنتی جهان به طور کامل متحول شد. استفاده از شبکههای اجتماعی به سرعت افزایش یافت. امروز که ما هنوز در همین دوره سوم به سر میبریم مردم هر خریدی را از طریق اینترنت و به وسیله تلفنهای خود انجام میدهند و بازیها و نرمافزارهای متفاوت و جذاب تمام زیندگی افراد را تحتالشعاع قرار دادهاند و تقریبا دیگر کسی رقبتی به انجام خرید از فروشگاههای فیزیکی را ندارد. کسب و کارها نیز در رقابتی نفسگیر تمام تلاش خود را در به روز بودن و آشنایی با تمام جزییات بازار و موتورهای جست و جو به کار گرفتهاند. شاید زندگی در چنین دنیای اندکی پیچیده و سخت باشد اما مزایایی نیز دارد که در مقایسه با آنها مشکلاتش بسیار کوچک به نظر میرسند.
