تاریخچه کسب و کار اینترنتی

تاریخچه کسب و کار اینترنتی

تاریخچه کسب و کار اینترنتیتاریخچه کسب و کار اینترنتی

تاریخچه کسب و کار اینترنتی کوتاه اما پر فراز و نشیب است. اولین کسب و کارهای اینترنتی تقریبا در سال ۱۹۹۵ شکل گرفتند. در آن زمان با توجه به شور و شوقی که در میان مردم و سرمایه‌گذاران وجود داشت این بحث بسیار رونق پیدا کرد و سرمایه‌های کلانی نیز برای آن خرج شد. شرکت‌هایی که در آن سال‌ها روی این حوزه فعالیت می‌کردند به شرکت‌های دات کام معروف بودند. اما این شور و شوق فراوان دوام زیادی نداشت و در سال ۲۰۰۰ شرکت‌های دات کام با کاهش سهام باور نکردنی رو به رو شدند و این سقوط ارزش به حدی بود که عده‌ای گمان می‌کردند که دیگر هرگز این شرکت‌ها ایجاد نخواهند شد و صنعت دات کام برای همیشه از یاد خواهد رفت. در این دوره شک و تردید عجیبی سراسر بازارها را فرا گرفته بود. کسب و کارها اتکای خود را به فناوری کاهش دادند و بیشتر به سمت تجارت گرایش پیدا کردند. کسب و کارهای اینترنتی‌ای که قبلا فعال بوند نیز از خرده‌فروشی به سمت ارائه خدماتی همچون خدمات مالی و مسافرتی حرکت کردند. این شرایط ادامه یافت تا آنکه در سال ۲۰۰۷ با معرفی گوشی تلفن همراه هوشمند iPhone تحولی در صنعت فناوری اطلاعات رخ داد. بله پس از یک دوره رکود در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، این بازار در سال ۲۰۱۰ دوباره رونق و در سال ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری چشمگیری( حدود ۷ میلیارد دلار) روی آن انجام گرفت. هر چند تنها ۱۰ درصد از شرکت‌هایی که در سال ۱۹۹۵ در این حوزه شکل گرفته‌بوند در سال ۲۰۱۲ نیز فعال بودند اما به حر حال صنعت دات کام بار دیگر روی خوشی به خود دید. در دوره سوم از تاریخ پر فراز و نشیب کسب و کارهای اینترنتی جهان به طور کامل متحول شد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به سرعت افزایش یافت. امروز که ما هنوز در همین دوره سوم به سر می‌بریم مردم هر خریدی را از طریق اینترنت و به وسیله تلفن‌های خود انجام می‌دهند و بازی‌ها و نرم‌افزارهای متفاوت و جذاب تمام زیندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و تقریبا دیگر کسی رقبتی به انجام خرید از فروشگاه‌های فیزیکی را ندارد. کسب و کارها نیز در رقابتی نفس‌گیر تمام تلاش خود را در به روز بودن و آشنایی با تمام جزییات بازار و موتورهای جست و جو به کار گرفته‌اند. شاید زندگی در چنین دنیای اندکی پیچیده و سخت باشد اما مزایایی نیز دارد که در مقایسه با آن‌ها مشکلاتش بسیار کوچک به نظر می‌رسند. در اینجا با ارائه نکاتی درباره کسب و کار اینترنتی از وب‌سایت کسب و کاران با شما هستیم.

کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی

آیا عمر کسب و کار اینترنتی رو به پایان است؟

با توجه به تعداد بیشمار کسب و‌ کارهای اینترنتی که در اطراف خود میبینیم، و اضافه شدن تعداد قابل توجهی از بیزینس‌های آنلاین و‌ در واقع زیاد شدن دست، شاید به این فکر افتاده باشید که احتمالا عمر کسب و کارهای اینترنتی رو به پایان است و تنها اندکی از کسب و کارهای بزرگ قادر به رقابت در این بازار آشفته هستند. 

همه ما غول‌های بسیار بزرگی را دیده‌ام که نتوانستند در این بازار پر‌رقابت دوام آورده و با ضررهای سنگین از این رقابت خارج شده‌اند. به عنوان یک مثال خوب میتوان به فروشگاه اینترنتی بامیلو اشاره کرد که به پشتوانه راکت اینترنت وارد بازار ایران شد و نتوانست در رقابت با دیجی‌کالا دوام بیاورد و نابود شد.

اما در واقع فلسفه کسب و‌ کار اینترنتی چیز دیگریست. گسترش دسترسی به اینترنت در واقع نوعی عدالت به‌وجود آورده است که یک فرد از یک روستای دور‌افتاده میتواند با یک شرکت بزرگ رقابت کرده و آن را شکست دهد. فقط کافیست با ارائه‌ی محتوا و خدمات خوب حس اعتماد مشتریان را برانگیزد. بنده شخصا کسب و کارهای زیادی را دیده‌ام که توسط یک فرد با حداقل امکانات اداره می‌شوند و بازدهی بسیار خوبی دارند.

نکته اصلی در موفقیت یک‌ کسب و کار اینترنتی چیست؟

نکته اصلی در موفقیت یک کسب و‌ کار اینترنتی در این نقطه از زمان، تمرکز زیاد روی یک محصول یا خدمت خاص است. به عنوان دیجی‌کالا را در نظر بگیرید که غول بزرگ فروشگاهی ایران است. دیجیکالا طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل میشود. حال اگر یک کسب‌و‌کار دیگر مثل وب‌سایت جانبی، روی طیف کوچکی از محصولات تمرکز کند و‌ نکات مربوط را رعایت کند حتما موفق خواهد شد. به‌عنوان مثالی دیگر یک عطاری آنلاین را در نظر بگیرید که تمام طیف ادویه‌ها را به فروش می‌رساند. حال اگر یک کسب‌و‌کار دیگر فقط روی فروش فلفل، انواع فلفل، فلفل‌های ترکیبی، سس‌های فلفل و… تمرکز کند، مطمئنا به یک مرجع برای فروش فلفل تبدیل خواهد شد. به این ترتیب یک بیزینس کوچک اما پرقدرت شکل خواهد گرفت که توسط گوگل نیز به عنوان مرجع فروش فلفل شناخته خواهد شد. کتابی با عنوان دم‌درازها در این باره منتشر شده که پیشنهاد می‌کنم در صورت علاقه‌مندی این کتاب را مطالعه کنید.

چطور می‌توان یک کسب و کار اینترنتی مطمئن راه‌اندازی کرد؟

به منطور راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی مطمئن در این بازار آشفته بیش از هر چیز آشنایی با شیوه‌های نوین راه‌اندازی کسب‌و‌کار مورد نیاز می‌باشد. زمانی که شما با جدیدترین روش‌ها و ترندهای راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا باشید مطمئنا در راه‌اندازی بیزینس خود از رقبا پیشی خواهید گرفت و بهترین نتایج را به‌دست خواهید آورد. در صورتی که تمایل دارید کسب و کار اینترنتی خود را با بهترین روش و کمترین ریسک آغاز کنید، پیشنهاد می‌کنم همین حالا نگاهی به صفحه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بیاندازید.

تاریخچه کسب و کار اینترنتی

2 نظر

  1. عماد کوچکی

    بسیار مفید و ارزشمند. ممنون از زحماتتون.

    1. سعید مفخمی

      ممنون از لطف شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است از این مطلب خوشتان بیاید

بازار هدف و فرمول شناسایی آن

شناسایی بازار هدف در کسب‌وکاری بسیار مهم است.