کسب و کار شما در هر حوزهای که فعالیت کند، احتمالا شما تنها شرکتی نیستید که در آن حوزهی بهخصوص کار میکنید. هر کسب و کاری رقبای کوچک و بزرگ مخصوص به خود را دارد. متاسفانه مشتریان گزینههای متعددی را برای اینکه کالا و یا محصول خود را تهیه کنند در دست دارند. مطمئنا شما میخواهید کالا یا محصول تولیدی شما انتخاب مشتری باشد اما با افزایش روزافزون رقبا این خواسته اندکی نابجاست. برای اینکه بتوانید سهم بیشتری از بازار به دست بیاورید باید مزیتهای محصولات خود را برای مشتریانتان عنوان کنید. مقایسهی رقبا یکی از مهمترین اقداماتی است که در هر کسب و کار باید انجام گیرد. برای اینکار در ابتدا باید رقبای خود و اقدامات آنها را خوب بشناسید.
اولین گام شناخت رقبا
اولین گام در مقایسهی رقبا و بررسی آنها این است که مشخص کنید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند. این را به خاطر داشته باشید که رقبا انواع گوناگون دارند:
- کسب و کارهایی که کالا یا خدمات مشابه شما را عرضه میکنند
- کسب و کارهای جدید در حوزهی فعالیت شما
- کسب و کارهایی که کالا یا خدمات جایگزین محصولات شما را تولید میکنند
هر کسب و کاری دارای رقبای بالفعل و بالقوه است. رقیب بالفعل رقیبی است که به صورت آشکار در حوزهی کاری شما فعالیت میکند و رقیب بالقوه آن است که هنوز خود را به عنوان رقیب در صنعت شما معرفی نکرده است. همواره باید این نکته را به خاطر داشته باشید که رقبای شما تنها کسانی که کالا یا محصولات مشابه شما را تولید میکنند نیستند بلکه ممکن است شرکتی نیاز مشتریان شما را به گونهی دیگری برطرف سازد. به عنوان مثال فرض کنید که شما دستگاه کپی میفروشید، در این صورت ممکن است یک مغازهی کوچک که خدمات کپی را برای مردم انجام میدهد نیز به نوعی رقیب شما به حساب آید.
گام دوم مقایسه
پس از شناخت رقبای بالقوه و بالفعل باید آنها را از نظر ویژگیهای زیر باهم مقایسه کنید:
استراتژی: باید استراتژیهای رقبا را شناسایی کرده و بررسی نمایید. به عنوان مثال آیا در میان رقبا شرکتی وجود دارد که خدمات پس از فروش را رایگان ارائه دهد؟
اهداف: هدف هر یک از رقبا از فعالیت چیست؟ سود بیشتر؟ سهم بازار بیشتر؟ یا …
نقاط قوت و ضعف: رقبا چگونه عمل میکنند؟ هر رقیب چقدر سهم بازار دارد؟ چقدر توانسته ذهن مشتریان را تصاحب کند؟ چقدر توانسته قلب مشتریان را تصاحب کند؟ به خاطر داشته باشید هرچه رقیبی بتواند درصد بیشتری از ذهن و قلب مشتریان را تصاحب کند مطمئنا موفقتر است.
پاسخگویی به محیط: معمولا هر کسب و کاری به نوعی نسبت به محیط پیرامون خود واکنش نشان میدهد:
کند: نسبت به تغییرات محیطی بسیار کند عمل میکند. یا تا اندازهای قلب و ذهن مشتریان را در دست گرفته که تغییرات محیطی اهمیت چندانی برایش ندارد و یا امکانات واکنش سریع را ندارد.
انتخابی: به برخی از تغییرات واکنش نشان میدهد
ببرآسا: به هر تغییری سریعا و با قدرت واکنش نشان میدهد
غیرقابل پیشبینی: واکنشهای شرکت به تغییرات قابل پیشبینی نیست.