شناسایی بازار هدف در کسبوکاری بسیار مهم است. بسیاری از افراد در کسبوکارهای مختلف عقیده دارند که نباید هیچ مشتری را از دست داد. زمانی که از آنها درباره بازار هدف سوال میشود، پاسخ آنها همه است. اما در واقع همه افراد نمیتوانند بازار هدف ما را تشکیل دهند. اگر بخواهیم همه افراد را در بازار هدف خود جای دهیم، بازاریابی بسیار دشوار خواهد شد. در این شرایط پیامهای بازاریابی ما مثل تیرهایی خواهند بود که در یک مه غلیظ در هر جهت رها میشوند و ما امید داریم که به هدف برخورد کنند. ما سعی میکنیم پیام بازاریابی خود را برای همه ارسال کنیم تا شاید به گوش مشتریهای احتمالی ما برسد و از ما خرید کنند. این یعنی هدر دادن مقادیر بسیار زیاد منابع و به دست آوردن حداقل نتایج.
فهرست مطالب این مقاله
چرا باید بازار هدف را محدود کنیم؟
پاسخ بسیار ساده و دقیق این است که چون پول ما محدود است. اگر جامعه هدف ما بزرگ باشد، پیام بازاریابی ما بسیار رقیق و کم ارزش خواهد شد. در عوض اگر بازار هدف کوچکی را برگزینیم، پیام بازاریابی ما نیز بسیار متمرکز خواهد بود. دقیقا مانند مثال لامپ صد وات در مقابل لیزر صد وات. لامپ صد وات میتواند یک اتاق را روشن کند، اما یک لیزر صد وات فولاد را سوراخ میکند. دقیقا همان انرژی اما با تمرکز نتایجی بسیار بزرگتر را به بار میآورد.
یک ماهی بزرگ در یک برکه کوچک باشید
تمرکز روی یک بازار هدف و ارسال پیامهای بازاریابی در آن میتواند شما را به یک ماهی بزرگ در یک برکه کوچک باشید. این به آن معناست که شما در برکه کوچک خود که جامعه هدف کوچک شما را شامل میشود نقشی بسیار مهم دارید. زمانی که بحث تخصص مطرح میشود، پول کم ارزش میشود. اگر برای شما یک مشکل قلبی پیش بیاید مطمعنا ترجیح میدهید که با یک متخصص قلب صحبت کنید نه یک پزشک عمومی. متخصص قطعنا هزینه بیشتری را از یک پزشک عمومی دریافت میکند، اما آیا برای شما مهم است؟ شما حاضر میشوید پول بسیار بیشتری را بپردازید اما مشکلتان توسط یک متخصص حرفهای حل شود. همینطور شما نیز میتوانید با تمرکز روی یک بخش محدود، تخصصیتر معرفی شده و درآمد بیشتری داشته باشید.
فرمول یافتن بازار هدف مناسب
برای یافتن جامعه هدف مناسب روشهای مختلفی وجود دارد. ما در اینجا قصد داریم تا شما را با فرمول PVP آشنا کنیم. هر کدام از حروف این فرمول اول کلمات رضایت شخصی، ارزش برای بازار، و سود آوری میباشد. اکنون به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.
رضایت شخصی
اولین گام در انتخاب بازار هدف این است که بازاری را انتخاب کنید که از کار کردن در آن لذت میبرید. رضایت و علاقه نسبت به یک بخش از بازار باعث افزایش انگیزه و بهبود عملکرد شما در آن بخش خواهد شد.
ارزش برای بازار
محصول یا خدمت شما چقدر برای بازار هدفتان ارزشمند است؟ اگر جامعه مخاطب شما حاضر نباشند برای محصولات یا خدمات شما پول بپردازند پس کل کسبوکار شما زیر سوال خواهد رفت. پس قسمتی را انتخاب کنید که برای شما و محصولاتتان ارزش قائلند.
سودآوری
بررسی سودآوری به این معنیست که کاری که برای این بخش از بازار انجام میدهید چقدر سودآور است؟ آیا ارزش زحمتی که برای آن میکشید را خواهد داشت؟
اگر توانستید به هر کدام از سوالهای بالا در رابطه با بازار انتخابی خودتان پاسخهای قانعکننده بدهید، تبریک میگویم. شما بازار هدف خود را یافتهاید. پس از انتخاب بازار هدف نوبت به برنامهریزی و بازاریابی برای آن خواهد بود. سعی کنید با ارائه بهترین محصولات و خدمات به جامعه مخاطب کوچک خود، نقش کلیدی در آن ایفا نمایید. پس از انجام اقدامات لازم در این بخش خاص بازار، میتوانید سراغ بخشهای دیگر رفته و بازار خود را گسترش دهید.
منبع: برگرفته از کتاب برنامه بازاریابی یک صفحهای