جمع سپاری چیست؟

جمع سپاری چیست؟

جمع سپاری
جمع سپاری
جمع سپاری

جمع سپاری چیست؟ Crowd Sourcing یا جمع سپاری یکی دیگر از زاده‌های فناوری‌های نوین عرصه IT است که به صورتی گسترده اقدام به تعامل میان افراد و به اشتراک گذاری عقاید، نظرات، هنر و یا هر چیز دیگری می‌نماید. در جمع‌سپاری عده زیادی از افراد پیرامون مسئله خاصی با هم به تبادل نظر می‌پردازند و گاها به عملکرد یک‌دیگر رای می‌دهند. برای فهم بیشتر این موضوع اجازه دهید مثالی بزنم. به عنوان مثال فرض کنید شما صاحب فرزندی شده‌اید و می‌خواهید برای او نامی انتخاب کنید. برای این کار از تمامی کسانی که می‌شناسید به صورت سنتی و رو در رو نظرخواهی می‌کنید. البته شاید بدتان نیاید نظر کسانی که نمی‌شناسید را نیز جویا شوید. شاید اگر کمی بیشتر به این مسئله حساس باشید لباستان را بر تن کرده و برای پرسیدن نظر همه به میدان شهر بروید. البته این مورد آخر شوخی بود. به هر حال شما سعی می‌کنید برای اینکه بهترین گزینه را به عنوان نام فرزندتان انتخاب کنید تا جایی که می‌توانید نظرات دیگران را جویا شوید. در عرصه فناوری اطلاعات نیز تقریبا به همین صورت است با این تفاوت که در این شرایط تعداد کسانی که در این نظر سنجی شرکت می‌کنند بسیار بیشتر بوده و دست هر کس در نظر دادن بازتر است. به عنوان مثالی واقعی می‌توانم به وب‌سایتی اشاره کنم که در حوزه طراحی تی‌شرت فعالیت دارد. این وب‌سایت از طریق جمع‌سپاری از کاربران خود می‌خواهد طرح‌هایی را که برای چاپ روی تی‌شرت‌ها آماده کرده‌اند در وب‌سایت به اشتراک بگذارند. افراد طرح‌های خود را روی وب‌سایت بارگزاری کرده و به طرح‌های یک‌دیگر رای می‌دهند. در انتها طرحی که بیشترین رای را به خود اختصاص داده انتخاب می‌شود و به طراح آن نیز هدیه‌ای اهدا می‌شود. این نمونه‌ی کوچکی از ظرفیت بزرگ جمع‌سپاریست. از نمونه‌های بسیار بزرگ و موفق جمع سپاری می‌توان به سایت‌های همچون یوتیوب و ویکی‌پدیا اشاره کرد. به هرحال نباید از یاد برد که استفاده از جمع سپاری در کسب و کارهای امروزی مخصوصا کسب و کارهای مبتنی بر IT می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

2 نظر

  1. واقعا ممنون توضیحات خلاصه و مفیدی بود

  2. ما داریم روی این موضوع تحقیق می کنیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است از این مطلب خوشتان بیاید

بازار هدف و فرمول شناسایی آن

شناسایی بازار هدف در کسب‌وکاری بسیار مهم است.