بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کاربوم مدل کسب و کار

آیا برای شروع یک کسب و کار اینترنتی به طرح کسب و کار نیاز داریم؟

حتما تا کنون نام طرح کسب و کار را شنیده‌اید. طرح کسب و کار سند مفصلی است که در آن ابعاد مختلف کسب و کار مورد نظر از ویژگی‌های محصول گرفته تا شرایط محیطی و وضعیت رقبا به صورت کامل بررسی شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طرح کسب و کار یک سند پر محتوا و با حجم زیاد است که معمولا نوشتن آن ممکن است چند ماه به درازا بیانجامد. معمولا طرح کسب و کاری که کامل و جامع باشد به طور متوسط چیزی حدود ۱۰۰ صفحه است. اما سوال اینجاست که آیا ما برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک خود که شاید با سرمایه‌ای بسیار اندک و گاهی اوقات برای کسب و کارهای اینترنتی زیر یک میلیون تومان نیاز به تهیه چنین طرحی داریم یا خیر؟

مطمئنا پاسخ منفی است. اکثر کسب و کارهای کوچک و مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی در محیط‌های بسیار پویا و با تغییرات زیاد شکل می‌گیرند که زمان لازم برای تهیه چنین طرح کسب و کاری را ندارند و باید هرچه سریع‌تر وارد بازار شوند. از آن گذشته تهیه یک طرح کسب و کار کامل نیاز به دانش و تخصص کافی دارد که ممکن است اکثر کسانی که کاری را به تازگی آغاز می‌کنند از آن بی‌بهره باشند. از طرفی بررسی بازار و صنعت پیش از آغاز کار امری حیاتی است. پس چه باید کرد؟

بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار ابزاری است که چند وقتیست در دنیای کسب و کارهای نوپا( استارتاپ‌ها) از آن استفاده می‌شود. بوم مدل کسب و کار در واقع همان طرح کسب و کار است که در یک صفحه و در قالب جدولی تهیه شده و در آن به سوالات حیاتی پیش از ورود به بازار پاسخ داده می‌شود. بوم مدل کسب و کار به راحتی ظرف مدت چند روز آماده شده و برای تهیه آن به دانش خاصی نیاز نیست. فقط کافیست که بازار و کسب و کار خود را بشناسید و برای تکمیل کردن آن احتمالا دست به جمع‌آوری اطلاعات از محیط پیرامون خود بزنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است از این مطلب خوشتان بیاید

بازار هدف و فرمول شناسایی آن

شناسایی بازار هدف در کسب‌وکاری بسیار مهم است.