هک رشد چیست؟ ۳ تکنیک کاربردی – معرفی کتاب

هک رشد چیست؟ ۳ تکنیک کاربردی – معرفی کتاب

هک رشد چیست؟هک رشد چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟

هک رشد چیست؟ واژه‌ای که طی سال‌های اخیر زیاد به گوش می‌رسد، ورژن جدیدی از بازاریابی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند با استفاده از ترفندهای آن، مسیر رشد را بسیار سریع طی کنند. این مفهوم جدید بازاریابی در سال ۲۰۱۰ توسط شان الیس (Sean Ellis)، مشاور استارتاپ و کافرین ارائه شد. او جامعه آنلاین هکرهای رشد با عنوان growthhackers.com را راه‌اندازی نمود و به چندین کسب‌وکار اینترنتی کمک کرد که رشد شگفت‌انگیزی را تجربه کنند. همین موضوع باشد شد که کسب‌وکارهای نوپا که بودجه بسیار محدودی برای بازاریابی داشتند به سراغ او رفته و از او کمک بگیرند. 

مشکل کمبود بودجه یکی از بزرگترین چالش‌ها برای کسب‌وکارهای امروز است. بسیاری از بیزینس‌های نوپا برای اینکه بتوانند منابع مالی را به خود اختصاص دهند نیازمند رشد اولیه به منظور جذب اعتماد سرمایه‌گذاران هستند. اما این رشد اولیه نیاز به بازاریابی و برنامه‌های تبلیغاتی زیادی دارد. پس اینجا هک رشد وارد عمل می‌شود تا با کمترین هزینه بیشترین میزان رشد را ایجاد نماید. اما اجازه بدهید در این قسمت تعریفی از هک رشد ارائه دهیم:

هک رشد به کار گیری مجموعه‌ای از روش‌ها و ترفندها به منظور دستیابی به بیشترین رشد در کمترین زمان ممکن با وجود کمبود منابع می‌باشد.

تفاوت هک رشد با بازاریابی سنتی

به عنوان مهم‌ترین تفاوت‌های هک رشد با بازاریابی سنتی، می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

  1. مورد اول استفاده از روش‌های خلاقانه و کم هزینه است. به عنوان مثال در هک رشد بیشتر از روش‌های اتوماتیک شده مثل ایمیل‌های اتوماتیک، صفحات لندینگ پیج ساده برای دریافت اطلاعات کاربران، و ارسال پیام‌های بازاریابی به راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های خلاقانه ممکن است.
  2. مورد بعد استفاده از تست‌ها و تجربه‌های مختلف همزمان است. در هک رشد برای شناخت بهترین نتیجه باید چند روش را همزمان و در نمونه‌های محدود تست نمود. یکی از بهترین و پرکاربردترین ابزارها در این حوزه تست A/B می‌باشد.

اگر با تست A/B آشنا نیستید به این مثال توجه کنید. فرض کنید شما یک شرکت ارائه خدمات سئو دارید و می‌خواهید یک آگهی تبلیغاتی بدهید. در این صورت اگر بخواهید از تست A/B استفاده کنید دو تبلیغ مختلف را به صورت همزمان انجام می‌دهید. پس از مدت کوتاهی با مشاهده بازخوردها، تبلیغ بهتر را انتخاب کرده و تنها آن را انجام می‌دهید.

در واقع هک رشد زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که به جای تمرکز روی امورات روتین دیجیتال مارکتینگ (Inbound Marketing-Outbound Marketing) روی استفاده از تست‌ها و ایده‌های انفجاری کار می‌کند.

علاوه بر تفاوت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، هک رشد یک تفاوت کلیدی دیگر نیز با روش‌های سنتی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ دارد که آن را بسیار جذاب و کاربردی کرده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هک رشد این است که به جای فعالیت صرف بازاریابی، روی تغییر و توسعه ویژگی‌های محصول نیز کار می‌کند.

سه تکنیک هک رشد

مطمئنا هک رشد دارای پیچیدگی‌های فرآوان بوده و برای استفاده از آن در کسب‌وکار خود یا می‌بایست خوب آموزش ببینید و یا از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. اما در این قسمت قصد داریم تا به معرفی برخی روش‌های استفاده از هک رشد اشاره کنیم. 

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از بهترین روش‌ها برای بهره‌مندی از هک رشد استفاده از اینفلوئنسرهاست. افرادی که در حوزه‌های مربوط به محصول یا خدمات شما فعالیت می‌کنند و جامعه مخاطب قابل توجهی آن‌ها را دنبال می‌کند. این افراد می‌توانند حس علاقه و اعتماد به محصول یا خدمت شما در زمان بسیار کوتاهی به تعداد افراد زیادی انتقال دهند. کاری که در شرایط عادی ممکن است تا چندین سال زمان نیاز داشته باشد.

  • بازاریابی واسطه‌ای (Affiliate Marketing)

اگر بودجه زیادی برای بازاریابی ندارید، می‌توانید با کمک Affiliate Marketing از افراد دیگر درخواست کنید تا با دریافت درصدی کمیسیون از فروش محصولات و خدمات شما، در بازاریابی به شما کمک کنند. با این کار شما به جامعه بزرگی از مشتریان دست خواهید یافت بدون اینکه ریالی هزینه بازاریابی داده باشید. 

  • تبلیغات آنلاین هدفمند

تبلیغات آنلاین هدفمند قادر است تا در مدت زمان کمی تعداد زیادی مشتری احتمالی را به سمت کسب‌وکار شما سرازیر کند. تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی، Google ads و… ابزارهایی هستند که می‌توانید برای معرفی کالا و یا خدمات خود از آن‌ها بهره ببرید. نکته مهم در انجام تبلیغات آنلاین، تبلیغ در مکان‌ها و با کلیدواژه‌هایی است که دقیقا مربوط به حوزه فعالیت شما می‌شوند.

معرفی کتاب هک رشد

اگر با خواندن مطالب این مقاله به حوزه هک رشد علاقه‌مند شدید، می‌توانید برای افزایش اطلاعات خود در این حوزه کتاب‌ها مرتبط را مطالعه نمایید. در این قسمت به معرفی یکی از کتاب‌های خوب حوزه هک رشد می‌پردازیم. کتاب بازاریابی به وسیله هک رشد نوشته رایان هالیدی یکی از کتاب‌های شناخته شده در این حوزه است که با زبانی ساده و آوردن مثال‌های فراوان مطلب را به صورت کامل برای خواننده جا می‌اندازد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را به عنوان یک کتاب خوب و ساده در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. نسخه‌های مختلف ترجمه این کتاب به صورت متنی و صوتی در بازار موجود است.

کتاب بازاریابی به وسیله هک رشد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است از این مطلب خوشتان بیاید

بازار هدف و فرمول شناسایی آن

شناسایی بازار هدف در کسب‌وکاری بسیار مهم است.