شروع کردن هر کسبوکار یا پروژه بیزینسی جدید اما و اگرها و ریسکهای خاص خود را به همراه دارد. در بازار رقابتی امروز، کسبوکارها و استارتاپهای بسیاری را میبینیم که بسیار سریع شکست خورده و از میان میروند. متغیرهای بسیار زیادی بر عملکرد کسبوکار اثر میگذارند و رشد یا عفول آن را تعیین میکنند. در این شرایط، برای به حداقل رساندن ریسک، شناسایی و برنامهریزی برای تمامی این متغیرها اقدامی بسیار حیاتیست. یکی از کاربردیترین ابزارها برای شناسایی و برنامهریزی این متغییرها، طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن است. در این مقاله از کسبوکاران به معرفی کامل طرح کسبوکار و ارائه راهکارهایی برای نگارش آن میپردازیم.
فهرست مطالب این مقاله
طرح کسب و کار چیست؟
در ابتدای بحث شاید بهتر باشد تعریفی از طرح کسبوکار ارائه دهیم.
طرح کسبوکار سندی است که اهداف یک طرح تجاری و راههای رسیدن به آنها را به صورت دقیق بررسی کرده و نتایج نهایی، ریسکها، هزینهها و درآمدها را پیشبینی میکند.
چرا بیزینس پلن مهم است؟
اصلیترین دلیل تهیه بیزینس پلن، آشنایی با جنبههای مختلف طرح تجاری و آغاز آن با اطلاعات کامل و ریسک حداقل است. اهمیت تهیه یک طرح کسبوکار دقیق محافظت از سرمایه و حصول اطمینان از دریافت بهترین بازخورد سرمایهگذاری میباشد.
برای اجرای هر طرح تجاری مطمئنا هزینههای مالی، زمانی، نیروی انسانی و… نیاز است. با تهیه یک طرح کسب و کار جامع میتوان میزان هزینهها را کاهش و اثربخشی آنها را افزایش بخشید.
چه کسانی به طرح کسب و کار نیاز دارند؟
تمامی افراد و سازمانهایی که قصد آغاز یک برنامه اقتصادی جدید در قالب راهاندازی یک کسبوکار، گسترش یک بیزینس، انجام یک سرمایهگذاری و هر چیز دیگری که با صرف پول و زمان قرار است به سود بیانجامد نیاز به تهیه بیزینس پلن دارند.
چطور یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
برخی افراد برای نگارش یک طرح کسبوکار از فرمتهای آماده استفاده میکنند. در حالی که بسیاری از این فرمتهای آماده بسیار ابتدایی بوده و کارکرد لازم را ندارند. شما تنها با دانستن اجزا اصلی هر طرح کسب و کار به راحتی میتوانید یک بیزینس پلن کامل و جامع را از ابتدا تا انتها بنویسید. برای این کار ابتدا لازم است با قسمتهای اصلی یک طرح کسبوکار آشنا شوید.
اجزا اصلی طرح کسب و کار
هر بیزینس پلن دارای اجزای مختلف با درجه اهمیت متفاوت میباشد. الزامی وجود ندارد که تمام طرحها دارای اجزا ثابت و یکسان باشند، اما وجود قسمتهای مهم در تمام بیزینسپلنها الزامی است. در این قسمت به معرفی برخی از این بخشها خواهیم پرداخت.
خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی)
به صورت خلاصه کلیاتی از طرح گفته میشود. با این هدف که فرد خواننده (معمولا مدیران رده بالا) با خواندن یکی دو صفحه کلیات طرح را دریابند.
معرفی طرح
در این قسمت توضیحات کامل در رابطه با کالا یا خدمت مورد نظر نوشته میشود. کلیه جزئیات میبایست در این قسمت ذکر شود.
تحلیل بازار
تحلیل رقبا، فعالان صنعت، شرکای احتمالی، اندازه بازار، تحلیل محیط، آینده صنعت و… مواردی هستند که میتوان در این بخش مورد بررسی قرار داد.
برنامه مالی
پیشبینی هزینهها، فروش، درآمدها، مالیات، سود خالص، سود ناخالص و تمامی موارد دیگر در خصوص بحثهای مالی در این قسمت نوشته خواهد شد. شاید بتوان گفت که این قسمت مهمترین قسمت از نگارش یکی طرح کسب و کار است. بنابراین باید در نوشتن آن نهایت دقت را به عمل آورد.
نگارش طرح کسب و کار یک مهارت کاربردی و مهم است که با داشتن آن چه در کسب و کار شخصی و چه در محل کار به عنوان یک متخصص، میتوانید موفقیتهای بزرگی بدست آورده و از ریسکهای مهمی پرهیز نمایید. در صورت تمایل به یادگیری نوشتن اصولی طرح کسب و کار و همچنین سایر مبانی مربوط به توسعه کسب و کار نگاهی به صفحه دوره آموزشی جامع توسعه کسب و کار بیاندازید.