حتما تا کنون با این ابزار قدرتمند شرکت گوگل کار کردهاید یا حداقل نام آن را شنیدهاید. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که به صاحبان کسب و کار و هر کس که یک وبسایت دارد امکان آنالیز کاربران و مشتریان خود را میدهد. تمام کسانی که دارای کسب و کارهای اینترنتی هستند باید این ابزار را برای مقاصد متفاوتی از جمله روند رشد کاربران، دستهبندی مشتریان، رفتار کاربران در سایت، بازخورد تبلیغات و… به کار گیرند. در این مقاله سعی کردهام تا ده عدد از مهمترین امکانات این ابزار قدرتمند را برای شما عزیران معرفی کنم.
۱٫ موقعیت جغرافیایی کاربران
دانستن موقعیت جغرافیای کاربران این امکان را به شما میدهد تا به سادهترین روش مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و روی آنها سرمایهگذاری کنید. فرض کنید که شما در حوزه زیبایی اندام فعالیت میکنید و پس از مدتی متوجه میشوید که مردم منطقه خاصی از کشور بیشتر مطالب شما را دنبال میکنند و حاضرند برای روشهای رسیدن به اندام مناسب و ورزشی پول خوبی به شما به خاطر حرفهایتان بدهند. خب شما به راحتی میتوانید با برگزاری کمپینهای تبلیغات مختص مردم آن مناطق تمرکز خود را مستقیما روی مشتریان هدف خود گذاشته و از این طریق علاوه بر کسب درآمد بیشتر در زمان و هزینه خود نیز صرفهجویی نمایید.
۲٫ Audience engagement
Audience engagement به شما اجازه میدهد تا بدانید مخاطبان شما به چه صفحاتی رفتهاند و چه مقدار زمان در هر صفحه سپری کردهاند. این یعنی شما میتوانید میزان اثربخشی محتواها و مطالب خود را سنجیده و آنها را به گونهای تصحیح نمایید که بیشتر باب میل مخاطبانتان باشد.
۳٫ Mobile traffic behavior
تعداد جست و جوهای موبایلی طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ دوبرابر شده است. ساختن سایتی که در گوشیهای تلفن همراه به خوبی دیده شود و اندازهگیری تعداد مخاطبان موبایلی میتواند کمک شایانی به رشد کسب و کار شما داشته باشد.
۴٫ Traffic sources
این امکان به شما میگوید که مشتریان شما از چه طریقی به وبسایت شما میآیند؟
لینک مستقیم؟
سرچ در موتورهای جست و جو؟
شبکههای اجتماعی؟ و یا هر مسیر دیگری که کاربرانتان را به سایت شما هدایت مینماید. شما با دانستن این اطلاعات میتوانید توان خود را به بهترین شکل روی افزایش ترافیک سایتتان صرف کنید.
۵٫ Social media traffic
شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین منابع جذب ترافیک برای وبسایت شما هستند. رصد سرازیر شدن ترافیک از طریق شبکههای اجتماعی مختلف همچون فیسبوک، توییتر، لینکدین و… بسیار ضروریست. هر یک از شبکههای اجتماعی ویژگیهای مخصوص به خود را دارند و هر یک برای نوع خاصی از بازاریابی مناسبند. پس مدیریت این شبکهها و تاثیر آنها در افزایش بازده کسب و کار بسیار حیاتی است.
۶٫ Site content trends
عملکرد تمام صفحات وبسایت خود را در بازههای زمانی مشخص اندازهگیری کنید و با توجه به نتایجی که از این طریق به دست میآورید به کار خود ادامه دهید. شاید نیاز باشد برخی از مطالب را تغییر دهید یا درباره برخی دیگر از نوشتههایتان بیشتر کار کنید.
۷٫ Page bounce rates
یک bounce زمانی اتفاق میافتد که شخصی وارد یکی از صفحههای وبسایت شما شود و فورا از آن خارج شود. این شاخص یکی از بهترین شاخصها برای بررسی عملکرد یک صفحه وب است. اگر bounce rate صفحهای از سایت شما بسیار بالاست بهتر است دستی به مطلب آن صفحه بکشید و آن را کمی تغییر دهید.
۸٫ Site search behavior
اگر کلیدواژههایی در سایت شما هستند که مخاطبانتان زیاد آنها را در سایت شما جست و جو میکنند بدانید که باید فکری به حال دسترسی آسانتر کاربرانتان به آنها باشید. Site search behavior به شما میگوید که مشتریانتان بیشتر در سایت شما به دنبال چه هستند؟!
۹٫ Events
ابزار Events رفتار کاربرانتان را با توجه به مشاهده صفحات برای شما به نمایش درمیآورد. شما با استفاده از این امکان میتوانید بهترین اطلاعات در خصوص رفتار کاربران را داشته باشید و با توجه به آنها تصمیماتی درباره اینکه چه کاری را در کجای سایت قرار دهید اتخاذ کنید.
۱۰٫ Funnel visualization
هر کس در سایت خود به دنبال هدف خاصی است که انتظار دارد مخاطبان انجام دهند. شما میتوانید با استفاده از Funnel visualization اهدافی را برای سایت خود تعریف کرده و از چگونگی برآورده شدن آنها توسط مخاطبانتان مطلع شوید.