یکی از شاخصهایی مهمی که در بازاریابی اینترنتی با آن سروکار داریم نرخ تبدیل است. مطمئنا همه ما از اینکه افراد را به سمت وبسایت خودمان جذب کنیم هدف خاصی را دنبال میکنیم. به عنوان مثال ممکن است هرف کسی فروش محصول، ثبتنام در بخش کاربران ویژه و یا هر چیز دیگیری باشد. پس برای ما مهم این است که چه تعداد یا درصد از کسانی که وارد سایت ما میشوند کار مورد نظر ما را انجام میدهند. به نسبت تعداد کسانی که اقدام مورد نظر ما را در وبسایت ما انجام میدهند به کل کسانی که به سایت ما سر زدند نرخ تبدیل( conversion rate) گفته میشود.
( کل بازدیدکنندگان) / ( تعداد افرادی که اقدام مورد نظر ما را انجام دادهاند) = نرخ تبدیل
نرخ تبدیل را چگونه اندازهگیری کنیم؟
بهترین ابزار اندازهگیری نرخ تبدیل گوگل آنالیتیکس است. این ابزار فوقالعاده امکانات بینظیری را در اختیار کاربران خود قرار میدهد که یکی از آنها اندازهگیری نرخ تبدیل است. روش کار به این صورت است که ابتدا برای کار خود هدفی را تعریف میکنید، به عنوان مثال باز شدن یک صفحه خاص میتواند هدف شما باشد. بعد گوگل با توجه به هدفی که تعریف کردهاید رفتار مخاطبانتان را بررسی میکند و تعداد دفعاتی که هدف شما محقق شد را محاسبه کرده و درنهایت نرخ تبدیل را مشخص مینماید.